مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:21619 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:11

راه رسيدن به مرحله يقين چيست
يقين به خداوند اقسامي دارد و براي رسيدن به هر يك، راهي ويژه را بايد پيمود: {Tالف) يقين عقلي و نظري (علم اليقين):T} اين مرحله اولين مرتبه يقين و نيل به آن كمال قوت نظري است. براي رسيدن به اين مرتبه بايد جهاد و خيزش علمي، كلامي و فلسفي نمود و با تحقيقات و كاوش هاي پردامنه، ادله گوناگون مربوط به وجود خدا و مباحث مربوط به صفات و اسما را بررسي و حجاب شبهات را يكي پس از ديگري خرق نمود تا بتوان از پرتو خورشيد تابان معرفت، بهره گرفت. در اين زمينه مطالعه كتاب هاي زير سودمند است: «بهترين راه شناخت خدا» ، محمدي ري شهري ؛ «آفريدگار جهان» ، مكارم شيرازي ؛ «اثبات وجود خدا» ، چهل تن از دانشمندان «خدا در قرآن»، شهيد بهشتي ؛ «اصول فلسفه و روش رئاليسم ، ج 5» ، علامه طباطبايي - شهيد مطهري ؛ «كليات فلسفه» ، ترجمه دكتر مجتبوي ؛ «علل گرايش به ماديگري» ، شهيد مطهري {Tب ) يقين قلبي و شهودي: T}در اين مرحله به جاي سير با پاي چوبين استدلال، با بال تزكيه و تصفيه نفس از جميع رذايل و خبائث؛ از جمله خودبيني و دنيا پرستي كه ام الرذائل است و با آراستن دل به جميع اوصاف محموده و عبادت و بندگي خالصانه، مي توان خدا را با تمام وجود يافت. به قول حافظ: {S شرح مجموعه گل مرغ سحر داند و بس #ورنه هر كو ورقي خواند معاني دانست S} از اين رهگذر به آن جا مي توان رسيد كه اميرالمؤمنين(ع) فرمود: {Hاني لم اعبد ربا لم اره H}؛{Mخدايي را كه نبينم بندگي اش نمي كنم M}. اين كشف شهودي و احساس باطني نيز مراتبي دارد كه اول آن «عين اليقين» و آخر آن «حق اليقين» است و هر يك از آن دو را نيز درجاتي است بي شمار. آن كه به چنين جايگاه رفيعي رسيد، ديگر جهان شگفت خلقت را دليل و مقدمه بر اثبات وجود خدا قرار نمي دهد؛ بلكه به كشف لمي با رؤيت جمال و كمال حق، مخلوقات را كه چيزي جز فعل او و درعين ربط و تعلق به او نيستند باز خواهد شناخت. چنان كه ابا عبدالله(ع) در دعاي شريف عرفه به محضر حق عرضه داشت: {H... كيف يستدل عليك بما هو في وجوده مفتقر اليك، ايكون لغيرك من الظهور ما ليس لك حتي تكون الاثار هي التي توصل اليك، عميت عين لاتراك عليها رقيباًH}{M؛ چگونه بر تو به چيزي استدلال شود كه در وجود به تو نيازمند است؟! آيا غير تو ظهوري افزون بر تو دارد تا آشكار كننده تو باشد؟ راستي كي پنهان گشته اي تا نيازمند دليل براي راهنمايي به سويت باشي؟ و كي دور گشتي تا آثار و نشانه ها، رساننده به سويت باشند؟ آه، چه نابيناست چشمي كه تو را مراقب خود نبيند! M} براي مطالعه و خودسازي در اين زمينه نگاشته هاي زير سودمند است: «چهل حديث» ، امام خميني(ره) ؛ «آداب الصلوه يا پرواز در ملكوت» ، امام خميني (ره) ؛ «نامه حضرت امام» به مرحوم سيد احمد خميني و به فاطمه (عروسش)؛ «اسرار عبادات» ، آيت الله جوادي آملي ؛ «كليات اخلاق اسلامي» {V(ترجمه جامع السعادات)V} ، ترجمه دكتر مجتبوي؛ «نامه ها و برنامه ها» ، حسن زاده آملي؛ «ترجمه المراقبات»، ميرزا جواد ملكي تبريزي.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.